Recent Posts

Friday, April 3, 2015

Torka

Här borta har vi inte bara jordbävningar som naturkatastrof, utan även torka.

Som många av er säkert vet har min stat varit i torka ett par år, men detta året är det värsta hittills. Bilderna är fruktansvärt skrämmande. Min vackra stat. Det gör mej ledsen. Mycket av Californien är ju naturligt öken, men speciellt häruppi norr frodas ju de gröna skogarna tack vare dimman vi har här. Men vi behöver regn, regn som ger oss snö i våra höga berg, som sedan ger oss vatten.
Med torka kommer skogsbränder. Vackra Majestäta Yosemite blir brunare år för år och skogsbränder driver igenom och förstör den vackra parken.

Så nu har Guvenören utlyst "State of Emergency" i Californien. Jag vet inte vad som händer om vattnet tar slut, tänka er att bara i L.A bor 9 miljoner, hela Sveriges befolkning, som ska ha av detta vattnet! Här i SF är vi 700.000, och i hela Bayen är vi 7.5 Miljoner. I Californien är vi nästan 39 Miljoner.
Och vi har inget vatten i reservoirerna!
Jag trodde aldrig jag skulle säga det, men jag vill ha REGN!

Här kan man läsa om Guvenörens deklaration.
http://gov.ca.gov/news.php?id=18368












2 cute comments:

Ljung said...

jisses... det där såg inte alls bra ut!! Får hoppas på regn hos er! Och ni får gå ut och göra nån indiansk regndans också!

Anonymous said...

regnet kommer nog ...kan skicka över lite från kungälv...mams