Recent Posts

Tuesday, February 17, 2015

John Muir Trail

Detta står på min MÅSTE GÖRA lista innan jag lämnar denna jord. Seriöst, vilket äventyr!! 
John Muir trail är en vandringsled som sträcker sej från Yosemite-Kings canyon och Sequoia park, via Sierra Nevada. Om man gör hela vandringen tar det oftast 1 månad, en månad av vandring och camping!! Leden är 338.6 km lång! Jag har läst en killes blogg som har gjort hela leden helt själv. Man möter ju folk på vägen såklart ibland på camping platser eller platser där det är vanligt att folk stoppar eller campar, men han vandrar själv. Helt fantastiskt. Genom Bear country och allt. 
Det är ju självklart inget som man bara kan göra sådär. 
Mkt planering ingår. Man måste ansöka om ett tillstånd ett par månader innan (för att inte för många ska vara på leden) uppenbarligen ha kvalitetsutrustning som inte väger så mkt med sej, sedan räkna ut hur mkt mat man kan bära med sej, och beställa resupply mat till olika stationer längst vägen som man sedan hämtar upp. Måste även ha bear cannisters (typ björn säkra mat bunkrar som man fäster vid ex ett träd ett visst antar meter från tältet) Och ha bra vandrings kläder och skor som håller en månad.

Detta är nånting som verkar populärt här borta. Snubben jag läser om möter väldigt ofta äldre par som vandrar, som nyligen gått i pension etc. Jag tror egentligen inte man måste vara så fit för det. Man gör det ju i sin egen takt. Om man känner att man orkar gå kanske 10, 15 km er dag, kan man ju göra det. Vissa som är mer hardcore och inte har 1 månad på sej, kanske gör det på 14 dagar och väljer att vandra 30 km per dag. 

Det jag tror är svårast är att samla ihop all utrustning, och förbereda sej mentalt, och lära sej hur man klarar sej i vildmarken. Det brukar ta David 15 minuter att får fart på brasa när vi campar haha. Så måste man lära sej hur man tänder en eld utan tändstickor, utifall man tappar tändstickorna eller dom blir blöta etc. Men det är helt klart "do-able" när jag läser denna killens blogg. Han är en globetrotter, men verkar inte sådär erfaren att vandra. Jag tror verkligen vi skulle kunna göra detta!

Jag skulle ALDRIG vilja göra det själv... är alldeles för rädd för mörkret för det. Inte bara björnar men Aliens, seriemördare och bara paniken att vara i vildmarken själv haha, men med David hade jag kunnat göra det (Min stora starka orädde make hahaha)

Nae, detta ska göras varesej det händer inom det närmsta åren eller när jag är gammel.

Läs Kevins blogg här: 

Det är praktiskt tagen den vägen vi roadtrippade med mammis, vi åkte Route 395 from Yosemite till Death Valley, som går nästan parallellt med leden.
Pic borrowed from Westcoastflyingadventures.com





2 cute comments:

Anonymous said...

omg...stanna hemma..skulle bli hyper om du gjorde detta..hahahaah!Puss mamma

Jolème said...

Jag VISSTE att du skulle skriva något hahaha... du ville inte att jag skulle åka till Asien heller, eller som Au Pair haha. Alltid något som är farligt hahaha